Σάββατο 23 Ιουλίου 2016

Ένταξη και εκπαίδευση προσφύγων

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΔΑΣΚΑΛΩΝ
Email:pasadask@gmail.com

Η εκπαίδευση διαδραματίζει βασικό ρόλο στην ομαλή ένταξη των προσφύγων στο νέο τους περιβάλλον. Αποτελεί βασικό και αναφαίρετο δικαίωμα όλων των παιδιών να έχουν τη δυνατότητα να μετέχουν των σχολικών δραστηριοτήτων. Ένα ανθρώπινο δικαίωμα το οποίο η πολιτεία οφείλει να διασφαλίσει, ώστε η εκπαίδευση να είναι προσβάσιμη σε όλους. Αίτημα του Πανελλήνιου Συλλόγου Αναπληρωτών Δασκάλων είναι η ομαλή ένταξη  όλων των παιδιών των προσφύγων σε ολιγομελή Τμήματα Υποδοχής στα δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία. Δεδομένου της απόστασης κάποιων δομών από τα σχολεία, της έλλειψης σχολικής εμπειρίας εξαιτίας του μακροχρόνιου πολέμου κυρίως σε παιδιά μικρής ηλικίας, καθώς επίσης και την ανάγκη για ψυχοκοινωνική στήριξη των παιδιών και των οικογενειών τους, που είναι επιφυλακτικοί για τη μετακίνησή των παιδιών τους στα σχολεία, θα μπορούσε να γίνει ένας διαχωρισμός σε δύο κατηγορίες:

Α) Στα νήπια και τις πρώτες δύο τάξεις του Δημοτικού, όπου το μάθημα-απασχόληση για την κάθε ηλικιακή ομάδα θα γίνεται για τον επόμενο χρόνο μέσα στις δομές και εκτός των δράσεων για την εκμάθησης της γλώσσας μέσω του παιχνιδιού, θα περιλαμβάνονται και δράσεις που θα έχουν αναφορές στη δική τους γλώσσα και κουλτούρα. Σημαντική εδώ θεωρούμε τη συμβολή των ειδικοτήτων που σε συνεργασία με παιδοψυχολόγους θα ολοκληρώνουν τη διαδικασία δρώντας ανάλογα με τις μελετημένες ανάγκες των ομάδων. Εναλλακτικά, το μάθημα-απασχόληση μπορεί να γίνεται στις υπάρχουσες σχολικές δομές, που όμως θα είναι ενισχυμένες με επιπλέον διδακτικό προσωπικό.
Β) Στα παιδιά που έχουν σχολική εμπειρία και μπορούν να παρακολουθούν μαθήματα στο σχολείο, τα οποία και θα ενταχθούν στα τμήματα υποδοχής στα σχολεία διασποράς τους. Δεν θα πρέπει να εστιάσουμε μόνο όμως στην εκμάθηση της γλώσσας, αλλά και στην αποφόρτισή τους με στοχευμένες παιδαγωγικές δράσεις, μιας και δεν πρόκειται για παιδιά οικονομικών μεταναστών, αλλά για παιδιά που κουβαλάνε το φορτίο του πολέμου. Τα τμήματα υποδοχής θα πρέπει να είναι στελεχωμένα με αυξημένο διδακτικό προσωπικό και  κάθε τμήμα να έχει απαραίτητα και δεύτερο δάσκαλο. Μέσα από τους πίνακες αναπληρωτών για την εκπαίδευση των προσφύγων μπορούν να προσληφθούν, νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και ειδικότητες.
Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό, είναι και η εκμάθηση της ελληνικής ως δεύτερη γλώσσα στους ενήλικες πρόσφυγες. Σ αυτή την περίπτωση το Ίδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης (Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως το έχον την εμπειρία καθώς ειδικεύεται στο αντικείμενο. Μπορούν να προσληφθούν δάσκαλοι και φιλόλογοι μέσα από τους πίνακες αναπληρωτών. Σε όλες τις περιπτώσεις η χρηματοδότηση μπορεί να γίνει μέσω ΕΣΠΑ.

Συνάδελφοι, με αυτή μας την πρόταση, βάλαμε από νωρίς τους πυλώνες γι αυτή τη συζήτηση και δεν διεκδικήσαμε ποτέ ούτε το αλάθητο, ούτε το άριστο ή το μοναδικό. Η πρόταση μας για την εκπαίδευση των προσφύγων, συνδέεται άρρηκτα, με την υπό μελέτη πρόταση του ΠΑΣΑΔ για το «ανοιχτό σχολείο» που θα παρουσιάσουμε σύντομα.

Θυμίζουμε ότι κανένας δεν γίνεται πρόσφυγας από επιλογή…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου